Groep 7/8

Leerkrachten

Juf Irene is er ma t/m woe en juf Irene is er do en vrij.

 

Hoe werken we?

In groep 7/8 werken we van vakantie tot vakantie aan een thema. Dit thema komt terug bij de WO-vakken en bij begrijpend lezen. We maken hierbij gebruik van de methode Blink geïntegreerd en Blink lezen. Tijdens zo'n thema doen de leerlingen na een aantal basislessen onderzoek naar iets waar ze meer over willen weten, aan de hand van de onderzoekcyclus, en maken hier een eindproduct van. Elke periode staan er veel leesboeken in onze kast passend bij het thema. Lezen is erg belangrijk en ook heel leuk en hier proberen we de leerlingen dan ook enthousiast over te maken door verschillende werkvormen te gebruiken zoals boekendates, bookflix en boekpromoties.

Tijdens de start van de dag en als de leerlingen hun werk afhebben, werken ze aan de weektaak. Op de weektaak staan extra oefeningen voor de basisvakken. Hierin wordt rekening gehouden met de verschillen van leerlingen. Zo zijn er leerlingen die een plustaak hebben voor een bepaald vak, maar ook leerlingen die extra oefenen met bepaalde doelen.

Taal wordt gegeven aan de hand van taaljacht. Hierin staat een eindproduct centraal zoals bijvoorbeeld het schrijven van een werkstuk. De leerlingen leren dan een blok lang hoe ze een werkstuk moeten schrijven en krijgen tijdens deze lessen ook tijd om aan het eindproduct te werken. Met rekenen maken we gebruik van de methode Pluspunt. We maken de les in het werkboek en herhalen eerder geoefende doelen digitaal.

Bij spelling werken we met Staal 2. Elke les begint met een dictee en daarna word in het werkboek gewerkt.

Ieder kind heeft een stappenplannenboekje. Hierin staan alle stappenplannen en strategieën die nodig zijn voor rekenen en spelling. Tijdens de les wordt dit stap voor stap behandeld en tijdens het zelfstandig werken kunnen ze het boekje erbij pakken als hulpmiddel. Tijdens het oefenproces kunnen de kinderen gerichter om hulp vragen, omdat aangegeven kan worden bij welke stap hij/zij vastloopt. Door de stappen vaak te oefenen en toe te passen wordt het uiteindelijk automatisme en kunnen ze de stappen in hun hoofd uitvoeren.

Voor muziek gebruiken we 123zing en daarnaast het enthousiasme en de muzikaliteit van de leerkrachten.

Met crea werken we in circuitvorm samen met groep 5/6. De twee leerkracht geven ieder een andere les en de leerlingen mogen kiezen wat ze willen doen. Dit kan knutselen, tekenen, programmeren, schilderen, handarbeid, etc. zijn.

We besteden minimaal 2x per week tijd aan de sociale emotionele ontwikkeling van de kinderen. Dit wordt gedaan aan de hand van de methodes Kiva en Trefwoord. Leerlingen leren hierin over wie ze zijn, wie hun klasgenoten zijn, hoe je met elkaar omgaat en hoe ze een fijne groep kunnen worden en blijven.